Aapjes kijken - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Jonneke Lut - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Jonneke Lut - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Door: Jonneke

Blijf op de hoogte en volg Jonneke

06 Maart 2015 | Tanzania, Kigoma

Na het afronden van mijn coschap in Tanzania en een goed afscheidsfeest in Biharamulo waar Iris en Anouk ook bij waren, is het nu tijd om te gaan reizen en alle mooie dingen waar we al zo veel over gehoord hebben, te gaan zien.
De reis begon goed. In plaats van 10 uur in de stoffige bus te moeten zitten over de onverharde weg, konden we met een man meerijden, die naar zijn vrouw en kinderen ging. Dus genoeg beenruimte, geen risico op het kwijtraken van onze tassen en niet al die vervelende stops om mensen erin of eruit te laten.
Uiteindelijk kwamen we na 8 uur in Kigoma aan. Onze chauffeur wist wel een goede lodge waar we voor 10 euro per nacht per tweepersoonskamer konden overnachten. Als we ons best deden konden we Lake Tanganyika zien.
Een paar leuke feitjes over het meer: dit meer is het 2 na diepste meer van de wereld met een diepte van 1470m (het diepste meer van de wereld ligt in Siberie). Met een gemiddelde diepte van 570m bevat dit meer 17% van al het zoete drinkwater van de wereld (volgens sommige bronnen zelfs 18%). Dit meer is het langste meer van de wereld met een lengte van 660m. Er is gedacht dat dit de bron van de Nijl was, maar dit bleek niet het geval. Wat wel de bron van de Nijl is, is nog steeds een onderwerp van discussie. Er komen tal van vissen voor, met in het bijzonder een zeer grote populatie cichliden, beter bekend als de aquariumvissen die in allerlei kleuren bij elke dierenwinkel in uw buurt of wijk te koop zijn.
Tom, Jordy, Michiel en Deborah, een Amsterdamse co, kwamen ook. Met elkaar zijn we met een boot naar Gombe National Park gegaan. Daar komen chimpansees in het wild voor. Deze groep is de langst en best onderzochte groep chimpansees ter wereld. Met 2 gidsen gingen we de jungle in om de chimpansees te spotten. We waren nog geen 5 minuten onderweg toen we ons eerste wilde dier zagen: een twig snake. Hij was bijna niet van de tak te onderscheiden! We hadden geluk, er was een groep chimpansees op ongeveer een half uur lopen. Met zijn zevenen liepen we door het bos op zoek naar chimpansees. Er loopt altijd een ranger mee die de hele dag het gedrag van de chimpansees observeert en noteert. Die geeft dan door waar de chimpansees zijn. We zijn zelfs met een aantal via een liaan abseilend een stukje omlaag gelopen naar een beekje om die te kunnen oversteken. Toen zagen we de chimpansees opeens langslopen. Het waren er 5. Echt super om te zien. Het alfamannetje zat het baasje te spelen op de grond en liet anderen alles uitvoeren. Na een tijdje liepen ze weer verder. Even verder kwamen ze weer tegen. De ranger zei dat we opzij moesten gaan, kwam er opeens een chimpansee tussen ons door lopen en hij ging op 30cm bij mij vandaan zitten! We zijn een tijdje met ze meegelopen. Vooral Jordy voelde zich in zijn element tussen de apen. Daarna zijn wij verder gegaan richting een waterval. Het was een tocht over een smal, glibberig pad waar geregeld boomstammen op lagen waar we overheen moesten klimmen. Ik was zeer blij met mijn kekke stappers, want dan had ik tenminste nog redelijk wat grip. Niet iedereen had dat... Gelukkig was er altijd wel een boom of liaan om vast te grijpen. Het was een redelijke klim naar de waterval, maar zeker de moeite waard! Onderweg hebben we ook nog red colobus, black and white colobus en olive baboons gezien. Ook heel veel mestkevers en een aantal miljoenpoten. We hebben het niet nageteld, maar hij had wel veel poten!
Toen we terug waren, was het tijd voor een heerlijke verkoelende duik in het meer. Het water was echt super lekker van temperatuur. Wel gek dat er golven zijn, maar dat het water zoet is.
Het ontbijt vanochtend was ook een hele ervaring. Baboons probeerden binnen te komen om ons eten te jatten door tegen de raamkozijnen op te springen. Gelukkig zat er er wel tralies voor de ramen. Opeens zagen we een aap op de trap. Iemand had de deur open laten staan en hij was naar binnen gekomen. Op dat moment stond er niet iemand bovenaan de trap om de aap weg te jagen. Gelukkig maar, want het zou niet heel grappig geweest zijn als hij binnen was gekomen. Dan konden we dag zeggen tegen ons peperdure ontbijtje.
Na het ontbijt zijn we weer op pad gegaan naar de chimpansees. Dit keer waren ze verder weg. We begonnen gelijk met een mega klim een heuvel op. In 30 minuten waren we al 850m in hoogte gestegen. De weg was minder glad dan gisteren, maar nog steeds met veel stenen en hoogteverchillen tussen de stappen. Na in totaal 1000m geklommen te hebben, hadden we nog steeds geen chimpansees gespot en konden we ook niet horen waar de ranger was. Op goed geluk (of ervaring zoals de ranger het noemde) zijn we toen in een bepaalde richting gelopen. We liepen door de jungle, we hoorden de sprinkhanen en andere insecten, het was net als in de dierentuin! Het duurde best lang, voordat we bij die 'klote apen' waren. Na 2 uur ploeteren vonden we dan eindelijk chimpansees! Dit keer waren het ook babychimpansees. Dit keer zaten ze hoog in de boom, maar we konden het toch redelijk zien. Na een tijd naar ze gekeken te hebben, was het helaas tijd om weer terug te gaan.
Met de boot voeren we langs de mooie kust weer terug naar Kigoma. Nu hebben we een guesthouse vlakbij het strand van Kigoma, hebben we lekker gezwommen en wacht ons morgen nog een mooie stranddag. Wat is het leven toch zwaar!

• 07 Maart 2015 - 09:44

Nienke:

Wow, echt weer jaloersmakend!! Super gaaf! Ik ben nu namens jouw College Tour met Herman Finkers "stoplicht springt op rood, dan op groen, in Almelo is altijd veel te doen" aan het kijken. xx

• 13 Maart 2015 - 20:30

Rene:

Hoi,
    Wie kijkt er nu naar wie?!